Wednesday, May 18, 2011

Voltage Stabilizer VS


Kepada anda yg mahukan kereta supaya lebih pick up & jimat minyak bolehlah mencuba VS ni.
Apa kesannya jika memasang VS ni?
Menstabil voltan bateri dgn cepat
Nilai farad (uf) yg tinggi @180K uf

Faedahnya:
-Injin lebih pick-up
-Injin lebih senyap
-Mengurangkan penggunaan bahanapi
-sistem pencahayaan lebih cerah
-Air cond lebih sejuk
-Memanjangkan hayat bateri

Sesuai untuk:
Proton Exora, Wira, Waja, GEN 2, Persona, Satria Neo,
Estima, Livina, Alza, Citra,Nazaria, Kia Forte, Honda
Kenderaan yg guna NGV pun boleh guna

Disini diterangkan secara ringkas berkaitan VS ini :-
Keperluan utama kegunaan VS adalah bertujuan untuk menstabilkan penggunaan letrik (dari bateri dan alternator) kepada kenderaan anda, dimana apabila enjin dihidupkan pelbagai peranti elektronik dan elektrikal terpasang secara serentak seperti lampu, ECU, radio, air cond, gearbox dan sebagainya, yang mengakibatkan pengunaan voltan yang tidak seimbang, maka takungan voltan (VS) bertindak menyeimbangkannya semula kepada voltan yang sepatutnya.

Jika dilihat harga di pasaran agak tinggi antara RM150 – RM600 untuk nilai farad yang kecil (bawah 80000 uF). Ini disebabkan beberapa faktor antaranya kos pekerja, kos bangunan, kos mesin, kos paten, SIRIM dan sebagainya. VS ini juga sama fungsinya dengan jenama yg ada dipasaran cuma berbeza dari segi nilai Faradnya.

Perlu diingatkan disini bahawa VS ini adalah aksesori kepada peralatan elektronik bukan untuk komponen mekanikal menambah kelajuan, jika nak tambah laju maka perlu ada modifikasi pada peralatan tersebut. Tapi ianya banyak memberi kesan kepada tahap tindak balas kepada daya kuasa kenderaan di mana ianya mampu menyumbang lebih kurang 6-10 peratus kelajuan. Disamping itu mampu mengurangkan pengggunaan minyak, itu pun bergantung kepada kecekapan seseorang mengendalikan kenderaannya.
Ok kalu ada soalan nanti boleh le dikemukakan nanti

No comments:

Post a Comment